Vad är Webhooks?

Webhooks har blivit en oumbärlig del av moderna digitala system, och deras roll i integrationer ska inte underskattas. I detta blogginlägg kommer vi att utforska vad webhooks är och varför de är avgörande för att skapa sömlösa och effektiva integrationer mellan olika system.

Vad är Webhooks?
Webhooks är som små digitala meddelanden som skickas automatiskt från ett system till ett annat. Dessa meddelanden innehåller information om vad som just har hänt i det första systemet och skickas direkt till de andra systemen digitalt och automatiserat. Detta gör det möjligt för olika system att kommunicera och samarbeta utan manuell inblandning.

Fördelar med Webhooks i integrationer:

  1. Snabbt och Enkelt: Webhooks gör det möjligt för system att prata med varandra direkt, vilket gör allt mycket snabbare och enklare.

  2. Inget Manuell Jobb: Eftersom webhooks sköter allt automatiskt, behöver ingen sitta och leta efter eller registera förändringar manuellt. Det sparar både tid och energi samt minimerar fel.

  3. Uppdateringar Direkt: Webhooks ser till att all information är uppdaterad direkt. Det betyder att systemen alltid vet vad som händer just nu i realtid.

Exempel på Webhooks i integrationer
Ett vanligt exempel på webhooks i vardagen är när du beställer något online. Systemet skickar automatiskt ett meddelande till den leverantör som ska stå för frakten för att berätta att du har beställt något och skapar automatiskt en postorder. När det gäller integrationer av HR-relaterade system kan det bland annat handla om att ni registrerar en ny medarbetare i ert HR-system, då får direkt era integrerade system, exempelvis lönesystem och medarbetarundersökningsverktyg, information om denna förändring och lägger direkt in den relevanta informationen om medarbetaren i respektive system.

Har alla system webhooks?
Nej, inte alla system har inbyggda stöd för webhooks. Tillgängligheten av webhooks beror på det specifika systemet. Många moderna och välanpassade plattformar, API:er och molntjänster har dock börjat inkludera stöd för webhooks som en viktig funktion för att underlätta integrationer och realtidskommunikation.

Äldre eller mindre anpassningsbara system kanske inte har inbyggt stöd för webhooks. I sådana fall kan alternativa metoder för integration, såsom periodiska API-anrop eller andra kommunikationsmetoder, användas. Det är viktigt att granska dokumentationen för det specifika systemet för att avgöra om och hur webhooks kan implementeras och användas.

Fördelar
Genom att använda webhooks blir det snabbare och enklare att integrera direkt utan att belasta systemen med onödiga anrop. Så nästa gång du vill integrera två system, fråga alltid om systemen stödjer webhooks vilket kommer hjälpa er att få systemen att fungera ännu mer smidigt och automatiskt.

Twine använder ofta webhooks hos de system vi integrerat och som tillåter det för att snabbt få information om förändringar.

Föregående
Föregående

Outsourca integrationer: När och Hur?

Nästa
Nästa

Hållbarhetsredovisning och HR-data