Outsourca integrationer: När och Hur?

Att avgöra om du ska bygga eller köpa integrationer är en fråga som mängder av utvecklare, IT- och produktchefer fått överväga. Beslutet kan ha en stor påverkan på såväl på er interna IT-funktion, era kostnader men också de faktiska integrationernas kvalitet, flexibilitet och säkerhet över tid.

Vi kommer i detta blogginlägg att hjälpa dig att navigera i detta beslut genom att beskriva när det är bäst att outsourca integrationer och hur du kan gå tillväga för att utvärdera dina alternativ. Vi börjar med att klargöra vad vi menar med att outsourcade integrationer.

Vad är outsourcad integration?
Det är när en tredjepart tillhandahåller och/eller förvaltar en integration som ni nyttjar. Denna tredjepart är vanligtvis en integrationsplattform, men det kan också vara ett företag (ofta kallat "systemintegratörer") eller en frilansande utvecklare. Vissa integrationer kan även tillhandahållas av systemleverantör.

Kriterier för att avgöra om ni ska outsourca integrationer
Det är viktigt att nämna att varje bolag bör överväga beslutet om att outsourca integrationer eller bygga egna helt individuellt. Detta då bolagens situation alltid skiljer sig åt, bland annat gällande val av systemlandskap, storleksmässigt, ekonomiskt och intern IT-kompetens.

Nedan finner ni några av de viktigaste faktorerna att överväga och hur de kan påverka ert beslut:

Att bygga och förvalta integrationer internt kan störa såväl leverans av egen produkt som kvalitet av integrationen och motivationen hos utvecklarna.

1. Intern utvecklingskapacitet
Att bygga, implementera och förvalta integrationer är naturligtvis väldigt tidskrävande för era utvecklare. Det kräver först och främst att de har kompetens inom integrationer och då gärna även specifikt för den typ av integrationer som ska byggas. När det gäller integration av HR- och lönerelaterade system krävs nästan alltid särskild spetskompetens.

De behöver också bli bekanta med, och hålla sig uppdaterade kring, systemleverantörers API-dokumentation. De behöver också testa integrationerna innan de går live till produktion genom bland annat att diagnostisera, felsöka och lösa integrationsproblem när de uppstår.

Om ert bolag har tillräcklig systemutvecklingskapacitet för att bygga och förvalta integrationer idag, och även ser ut att ha möjlighet att täcka behovet framåt,’ kan det vara värt att behålla integrationerna internt. Annars kan det vara värt att outsourca dem.

2. Utvecklarnas motivation och trivsel
Projekt relaterade till integrationer kan vara intensivt och även frustrerande för era utvecklare. Det beror bland annat på att varje gång en integration går sönder så måste dina utvecklare röra sig bort från sina befintliga projekt och hantera integrationsproblemet så snabbt som möjligt.

Det är också värt att mäta ert utvecklingsteams nuvarande nivå av motivation och trivsel. Om era utvecklare är nöjda med hög motivation kan utvecklarna lättare ta sig an integrationsprojekt och samtidigt trivas. Om de inte i grunden har en hög motivationsnivå och trivsel kan den sänkas ytterligare genom att utvecklarna får ta sig an integrationsprojekt vilket även brukar påverka såväl integrationens kvalitet som tiden till leverans och såklart: generell trivsel för era utvecklare. Om trivsel och motivation internt är låg är det troligtvis inte värt att investera i att bygga integrationer internt eftersom det dels kan rubba balansen och leda till att fler utvecklare blir oengagerade och lämnar men även integrationens kvalitet.

Om ni är systemleverantörer så är era interna och externa intressenter(dvs. prospekt och kunder)mycket känsliga för integrationsproblem eller brister. Om era integrationer inte lever upp till kundens förväntningar är det troligt att era utvecklare får ta emot majoriteten av deras klagomål. Att försöka hantera dessa klagomål över tid kan dränera kulturen internt, särskilt när problemen är utanför utvecklarnas kontroll (t.ex. vid ett API-avbrott). Dåligt fungerande integrationer påverkar också systemets anseende. Hela 36% av kunderna byter system pga. bristfälliga integrationer varför det är extra viktigt för systemleverantörer att erbjuda välfungerande integrationer.

3. Integrationens komplexitet och flexibilitet
Att bygga en standardiserad integration, med få och förbestämda fält som inte påverkar kritiska funktioner så som medarbetardata, löneutbetalningar eller andra kritiska funktioner, kan på kort sikt ses som ett hyfsat okomplicerad uppgift för en erfaren utvecklare. Det komplexa ligger i integrationens stabilitet, säkerhet och förvaltning men också dess uppbyggnad och möjlighet till flexibilitet över tid, vilket sällan kan lösas genom en standardiserad integration. Vissa integrationsplattformar tillhandahåller dynamiska integrationer vilket gör att ni över tid kan ändra vilka fält som integreras samtidigt som de mer komplexa integrationerna inte blir dyra utvecklingstimmar internt för er.

4. Förändringar i verksamheten
Är ni i behov av en integration men vet inte om investeringen att utveckla den internt är värd då ni framåt ser förändringar i ert systemlandskap? Då kan det vara en fördel att outsourca er integration till en extern integrationsplattform där ni enbart betalar för den period då ni nyttjar integrationen.

5. Lanseringstid
Ofta behövs en specifik integration snabbt för att stödja ett kritiskt affärsbehov, vare sig det handlar om att få ut rätt löner i tid eller undvika en större mängd manuell administration. För er som är systemleverantörer kan det handla om att en vinna en upphandling, förbättra upplevelsen för en nyckelkund eller få en större mängd kunder nöjda.

Er förmåga att bygga och implementera dessa integrationer internt i den hastighet som krävs och förväntas är svårt, om inte omöjligt. Så om din organisation för närvarande står inför eller förutser tidskänsliga scenarier för att bygga integrationer är det troligtvis värt att outsourca dem istället.


Hur du utvärderar dina alternativ när du outsourcar integrationer
Låt oss anta att du har beslutat att outsourca flera, om inte alla, dina integrationer. Nästa fråga är hur du ska gå tillväga för att granska dina alternativ så att du kan välja den integrationsplattform som är rätt för ditt bolag. Vi kommer att hjälpa dig att göra just det genom att beskriva flera viktiga kriterier.

1. Be om en demo
För att förstå integrationsplattformens kapacitet och funktioner bör du be om en demo där du kan prova er givna integration.

2. Granska integrationsplattformarnas säkerhetsfunktioner och referenser
Dina integrationer lagrar troligtvis känslig data i form av medarbetardata. Att inte skydda er data tillräckligt kan lämna er i riskzonen för att inte följa dataskydds- och integritetslagstiftning så som t.ex. GDPR. Plattformarna bör också erbjuda vissa säkerhetskontroller för att hjälpa dig att hålla er data säker. Är ni ett nordiskt bolag kan det också finnas vissa säkerhetsaspekter att ta hänsyn till som är av nordisk standard. Leta därför efter en integrationsplattform som har ett nordiskt perspektiv på säkerhet och förståelse för det nordiska systemlandskapet.

3. Säkerställ integrationsplattformens fokusområde
Många integrationsplattformar har olika fokusområden, exempelvis finans, försäkring eller human resources. Flera integrationsplattformsleverantörer tangerar också andra områden, alltså att de kan tillhandahålla integrationer mellan specifika system som för den delen inte är inom deras fokusområde. Integrationsplattformarnas fokusområde säkerställer att de är experter inom just denna typ av system och förstår just era specifika integrationsbehov och hur just er data fungerar och ska flöda. Ska ni få maximalt ut från er integrationsplattform så säkerställ därför att ni väljer en som fokuserar just på ert specifika fokusområde.

Skala dina integrationer genom att outsourca dem till Twine
Twine bygger mängder av integrationer till olika HR- och lönerelaterade system genom en enda API. Detta säkerställer att du inte bara kan tillhandahålla de kärnintegrationer dina kunder och prospekt vill ha utan också de mer komplicerande integrationer ni är i behov av.

Twine erbjuder också integrationsbevakning vilket hjälper er att diagnostisera, felsöka och därmed lösa era integrationsproblem. Dessutom förvaltar Twine era integrationer, vilket säkerställer att de är pålitliga och presterar över tid.

Twine har även dynamiska integrationer vilket möjliggör för slutkund att förändra integrationerna över tid med enbart ett knapptryck.

Du kan lära dig mer om Twine genom att boka en demo.

Föregående
Föregående

API-mognad: Från grund till strategiskt värde

Nästa
Nästa

Vad är Webhooks?